SarjisHemmon SarjaKuvaKauppa Yleinen Batman pakenee Antifa ja Black Lives Matter -tyylisiä mellakoita uudessa sarjakuvassa: ”Kaikilla näillä paikoilla on vakuutus, ei ole minun työni suojella heidän voittomarginaalejaan”

Batman pakenee Antifa ja Black Lives Matter -tyylisiä mellakoita uudessa sarjakuvassa: ”Kaikilla näillä paikoilla on vakuutus, ei ole minun työni suojella heidän voittomarginaalejaan”



DC Comics jatkaa paitsi luovan myös moraalisen tyhjennyksen kiertämistä uusimmalla Batman-sarjakuvallaan Batman: Fortress #1, jossa Batman pakenee Antifan ja Black Lives Matterin tyylistä mellakkaa.

Gary Whittan käsikirjoittamassa ja The Boysin Darick Robertsonin piirtämässä sarjakuvassa Batman tutkii avaruusolentojen aiheuttamaa häiriötä, joka aiheuttaa maailmanlaajuisia sähkökatkoksia.

Samalla kun Batman yrittää selvittää, mikä on sähkökatkosten syy, häntä pyydetään myös suojelemaan Gotham Cityä sen jälkeen, kun kaikki Arkham Asylumissa olevat vangit vapautetaan viattomien kaupunkilaisten kimppuun.

Batmanin ensimmäinen pysähdyspaikka on katto, jolta avautuu näkymä elektroniikkakauppaan, jota ryöstetään ja jonka viereiset rakennukset, joista osa näyttää olevan asuntoja, sytytetään tuleen. Mellakoitsijoiden näytetään jopa heiluttelevan tylppiä esineitä ilmassa.

Batman järkeilee, ettei hänen pitäisi pysäyttää mellakoitsijoita, koska Gotham Cityssä on todennäköisesti isompiakin kaloja pyydystettävänä, vaikka hänellä ei ole tietoa siitä, missä nämä isot kalat saattavat olla, kun otetaan huomioon sähkö- ja viestintäkatkokset.

Whitta kirjoittaa Batmanin sisäisen monologin: ”En ole nähnyt tällaista yötä aikoihin. Viimeksi näin pahaa oli, kun vesijohtoverkossa oli sitä pirun pelkokaasua. Voin tehdä vain vähän. Täytyy priorisoida. Metsästää isoja kaloja. Suojella pieniä kaloja.”

”Näissä paikoissa on vakuutukset. Ei ole minun tehtäväni suojella heidän voittomarginaalejaan. Isäni aikana amerikkalainen unelma merkitsi jotain. Rehellinen palkka rehellisestä työstä. Ruokaa pöytään. Vapautta ja oikeutta kaikille. Nyt se on illuusio, porkkana kepin päässä, jonka vain harvat voivat saavuttaa, mutta joka on kaikkien muiden ulottumattomissa.”

”Isompi televisio. Nopeampi auto. Kiiltäviä esineitä, jotka pitävät massat hajamielisinä, kun maailma palaa. Haluatko syyttää heitä siitä, että he tarttuvat porkkanaan, kun valot sammuvat? Siitä vain. Mutta älkää odottako minun pysäyttävän heitä. En tee tätä siksi”, hän päättää.

Batman jättää ryöstäjät ja mellakoitsijat polttamaan kaupungin, mutta hän jäljittää sattumanvaraisesti joukon Jokerin roistoja, jotka uhkaavat tappaa viattoman perheen.

Hän myös ilmestyy satunnaisesti Gothamin satamaan ja estää Pingviiniä hukuttamasta vaaleaa naista.

Sieltä hän pysäyttää myös Jokerin, joka on kaapannut koulubussin keskellä yötä. Batman seisoo suoraan Jokerin edessä sillalla, kun Joker yrittää rampata häntä bussilla.

Kun Jokeri lähestyy, Batman käyttää valtavaa salamaa, joka sokaisee Jokerin ja saa hänet syöksymään bussilla melkein alas sillalta vaarantaen lasten hengen. Jokeri lentää kuitenkin tuulilasin läpi.

Lapset pelastuvat, mutta Jokeri roikkuu bussin puskurista ja on putoamassa alla olevaan veteen. Batman pelastaa hänet vastahakoisesti järkeillen, että jos hän antaisi Jokerin mennä, hän ei pystyisi selittämään tekoaan häntä katsoville lapsille.

On valitettavaa, ettei lapsia ollut katsomassa häntä, kun elektroniikkakauppa ja viereiset asunnot, jotka todennäköisesti olivat täynnä viattomia kansalaisia, palavat maan tasalle.

Siitä huolimatta Batman päättää iltansa suuntaamalla Crime Alleylle, jossa hän hakkaa rikollisen, joka näyttää ampuneen pariskunnan ja alkaneen ryöstää heidän ruumiitaan.

Vaikka tiettyjen rikosten asettaminen etusijalle toisista on käytännöllistä, tarinan kulussa ei ole mitään järkeä. Batmanilla ei ole aavistustakaan, missä nämä isot kalat ovat, koska sähkö- ja tietoliikennekatkokset ovat katkenneet.

Hänellä saattaa olla yksi satelliiteistaan toiminnassa, mutta hän antaa Alfredille tehtäväksi käyttää sitä maan ulkopuolisten aktiviteettien etsimiseen. Hän tarjoaa Jim Gordonille keinoa torjua viestintää häiritseviä häiriöitä, mutta tekee selväksi, että hän aikoo käyttää sitä yhteydenottoon GCPD:hen, jotta tämä voi tuoda kiinni ottamansa rikolliset.

Batman päättää olla välittämättä tästä väkijoukosta ja etsii muita mahdollisia rikoksia. Sen sijaan, että hän puuttuisi tilanteeseen ja pysäyttäisi rikoksen, jonka hän näkee tapahtuvan edessäni, hän jättää sen huomiotta siinä toivossa, että hän löytäisi muita kauheampia rikoksia.

Kaiken lisäksi hän itse asiassa istuu ja miettii rikoksia, joita tehdään, ja perustelee niiden huomiotta jättämistä, vaikka hän olisi itse asiassa voinut pysäyttää ne.

Sarjakuvassa kuvataan kuitenkin myös, että Antifan ja Black Lives Matterin kaltaisen väkijoukon tekemät rikokset näyttävät olevan pahempia tai voisivat olla jopa pahempia kuin Jokerin ja Pingviinin tekemät rikokset. Joukko ei vain ryöstele elektroniikkakauppaa, vaan se näyttää polttavan myös kerrostaloja. On myös epäselvää, onko rakennuksessa henkilökuntaa, jonka joukot ovat jo raaistaneet.

Pingviini yrittää murhata yhden naisen ja Jokeri on saanut bussillisen lapsia. Kuinka monta naista ja lasta on näissä kerrostaloissa, joita mafia polttaa?

Voit tarkastella Batmanin järkeistämistä rikoksen huomiotta jättämiselle, mutta hänen päätöksensä olla laittamatta näille rikollisille loppua osoittaa myös, että hän on tekopyhä. Kirjan alku alkaa itse asiassa sillä, että Bruce Wayne ja Alfred lyövät maahan joukon varkaita, jotka yrittävät ryöstää hänen kartanonsa siinä uskossa, että hän ei ole kotona.

Jos Batman todella uskoo Whittan sisäisessä vuoropuhelussaan esittämän järkeistämisen, miksi hän ei anna näiden varkaiden ryöstää kotiaan. Onhan Bruce Waynellä varmasti vakuutus, eikö niin?

Kirjan suurin rikos on kuitenkin se, ettei Batman keksinyt keinoa, jolla hän voisi paitsi pysäyttää Antifan ja Black Lives Matter -tyylisen väkijoukon tekemät rikokset, myös ottaa kiinni Jokerin, Pingviinin ja muut rikolliset, jotka yrittävät käyttää hyväkseen Gotham Cityn pimennystä.

Batman on tarpeeksi fiksu keksimään, miten lopettaa mafia ja siirtyä seuraaviin rikollisiin. Sen sijaan Whitta ja Robertson uhrasivat Batmanin luonteen sen hyväksi, että lukijoille luennoitaisiin amerikkalaisesta unelmasta ja yritettäisiin maalata väkivaltainen, vihainen mafia sympaattiseksi.

Tämä on vain viimeisin todiste siitä, että DC Comics ei enää oikeasti kerro tarinoita sankareista, ja se tekee kaikkensa halveksuakseen omia hahmojaan.

Mitä mieltä olet Batmanista, joka jättää rikospaikan huomiotta ja pakenee paikalta yrittämättä puuttua siihen?