SarjisHemmon SarjaKuvaKauppa Yleinen ”Batman”-taiteilija Kelley Jones paljastaa, miten hän pääsi ohi DC Comicsin päätoimittajan Denny O’Neilin pehmeästä Mr. Freeze -kiellosta.

”Batman”-taiteilija Kelley Jones paljastaa, miten hän pääsi ohi DC Comicsin päätoimittajan Denny O’Neilin pehmeästä Mr. Freeze -kiellosta.


”Batman”-taiteilija Kelley Jones paljastaa, miten hän pääsi ohi DC Comicsin päätoimittajan Denny O’Neilin pehmeästä Mr. Freeze -kiellosta.

Kaikki, jotka ovat keränneet DC-sarjakuvia 90-luvulta lähtien, tuntevat Kelley Jonesin surrealistiset Batman-kannet ja niiden liioitellut mittasuhteet outojen taulujen keskellä. Hän oli näkyvä hahmo kriisin jälkeisessä uudistetussa ”Knightfall”-kaudessa, jonka Denny O’Neil käynnisti ja jota hän valvoi.

Edesmenneen kirjailijan näkemys ja tarinat olivat yhtä vaikutusvaltaisia kuin Jonesin taide, ja yhtä paljon kuin hän itse oli päätoimittajana aikana, jota jälkimmäinen muisteli hiljattain. Sosiaalisessa mediassa Jones paljasti, millaista oli työskennellä sen miehen alaisuudessa, jolla oli suurin rooli noirin palauttamisessa Dark Knightiin – ja millaisesta koleasta mielipide-erosta Jones sai hänet taipumaan.

O’Neil, kuten kävi ilmi, ei ollut suuri fani herra Freezestä, joka oli silmiinpistävästi poissa sivulta, kun muistelee. Näin siitä huolimatta, että jäinen konna sai vetäviä tarinoita ja uudistetun alkuperän Batman: The Animated Seriesissä ja Arnold Schwarzeneggerin juustoinen kuvaus Joel Schumacherin Batman & Robinissa.

”Kun tein kuukausittaista Batmania, halusin tehdä Mr Freezen ja sain tietää, ettei Denny O’Neil pitänyt hahmosta”, Jones kirjoitti Facebookissa. ”Yhtään! Kerjäsin ja anelin noin minuutin verran ainakin yhtä numeroa, ja minulle sanottiin ei.”

Kylmäsydäminen pahis oli tuolloin tulessa, mutta O’Neililla ei vain ollut hänelle paikkaa – kunnes Jones näytti hänelle, mitä hänellä oli mielessä suunnittelussa. ”Mutta Denny soitti minulle muutamaa tuntia myöhemmin ja kysyi, miksi halusin niin paljon, ja kerroin syitä (minusta hän oli vain pelottava ja noirimainen) ja näin hänet visuaalisesti aivan eri tavalla”, Jones jatkoi.

”’Okei’ Denny sanoi… näytä minulle, miten sinä näet Freezen ja jos pidän siitä, voit tehdä sen”, Jones lisäsi. ”Minun piti tehdä se. Yksi monista syistä, miksi rakastin Dennyä, [hän] antoi minulle aina mahdollisuuden.” Liitteenä oli luonnos, jonka hän lähetti O’Neilille 27 vuotta sitten.

Luonnos on ehdottomasti pelottavampi tai ainakin pelottavampi. Freeze on kookkaampi ja näyttää siltä, että hänen päänsä on rappeutunut niin, ettei hänellä ole huulia tai leukaa. Tuntuu myös siltä, että pääkallo saattaa leijua irrallaan, ikään kuin kypärä olisi enemmänkin olkapäille kiinnitetty purkki, joka sisältää kallon.

Taiteilija John Beatty teki muutamia hienosäätöjä hillitäkseen synkempiä osia, ja lopullinen muotoilu ilmestyi Batman #525 (1995), Jos se näyttää tutulta kuin olisit nähnyt sen elokuvassa tai jotain, se johtuu siitä, että se oli inspiraationa hehkuvalle haarniskalle B&R:ssä ja myöhemmissä, samankaltaisissa versioissa, kuten Twitterin Darknight Archivist(@HistoftheBatman) huomauttaa.

#BatFact: Kelley Jonesin ja John Beattyn suunnittelema Mr Freeze oli merkittävä visuaalinen inspiraatio Arnold Schwarzeneggerin sub zero -puvulle vuoden 1997 elokuvassa ’#Batman & Robin’.
: Vuoden 1995 Batman #525 pic.twitter.com/Xcb5EzOKQS

– Darknight Archivist (@HistoftheBatman) May 6, 2020

Denny O’Neil ei ehkä pitänyt herra Freezestä, eikä ehkä ymmärtänyt häntä, mutta hän ei olisi ensimmäinen. Freezeä ei otettu vastaan Batmanin veijareiden tukipilarina ennen kuin Bruce Timm ja Paul Dini keksivät traagisen taustatarinan Batman: TAS:iin.