SarjisHemmon SarjaKuvaKauppa Yleinen Heather Antos nolaa IDW-kustantamon Star Trek: The Mirror War – Sisko One-Shotin huonolla toimitustyöllä.

Heather Antos nolaa IDW-kustantamon Star Trek: The Mirror War – Sisko One-Shotin huonolla toimitustyöllä.



Star Trek -fanit ovat raivoissaan IDW:n päätoimittaja Heather Antosille sen jälkeen, kun kustantajan hiljattain julkaisema Star Trek: The Mirror War – Sisko one-shot julkaistiin lukijoille täynnä oikeinkirjoitus-, tarinankerronta- ja jatkuvuusvirheitä, jotka jonkun toimittajan olisi pitänyt huomata.

Mirror War -minisarjan tie-inin juoni on yksinkertainen: Peiliuniversumissa Kira Nerys, joka on nyt Terok Norin intendentti ja johtaa sitä cardassialais-klingoniallianssin puolesta, lähettää rakkausorjansa Benjamin Siskon tehtäväksi tuhota hänen poliittinen kilpailijansa Kaarak Tyr.

Asia päättyy lopulta Deep Space 9:n toisen kauden kahdenkymmenenkolmannen jakson Crossoverin alkuun, jolloin prime Kira saapuu peiliuniversumiin.

Kirjan virheet alkavat Siskosta, joka vaikuttaa paljon nuoremmalta kuin miltä hän näytti Deep Space 9:n toisella kaudella, puhumattakaan siitä, miten koloristi DC Alonson korostus hänen kulmahiuksistaan näyttää enemmän kuin karhealta.

Nämä taiteelliset valinnat olisivat sinänsä anteeksiannettavia, elleivät tarinan myöhemmät törkeämmät ongelmat olisi.

Kirjoitusvirhe nähdään myös vain sivuja myöhemmin, kun Siskon ja mustan pörssin asekauppias Tesaks Reyesin ensimmäisessä tapaamisessa ensimmäinen viittaa peiliuniversumin Kiraan nimellä ”Indendant”, mikä on selvä kirjoitusvirhe hänen oikean tittelinsä Intendentin sijaan.

Kirjoittaja Danny Loren harmiksi – ja entistäkin vahvempana todisteena Antosin toimituksellisista puutteista – kirjoitusvirhe on kaikkea muuta kuin vaikea olla huomaamatta, sillä termi on korostettu lihavoituna.

Seuraava Star Trek -faneille helposti havaittava virhe on se, että Sisko käyttää luoteja ampuvaa asetta eikä sarjan tunnusomaisia vaiheislaseraseita.

Se on outo valinta, joka ei sovi Star Trek -estetiikkaan lainkaan.

Kirjan jatkuvuus alkaa sitten horjua, kun Peili-Siskon mieli alkaa ajautua ajatuksiin Deep Space 9:n parhaasta miehistöstä, jota hän ei ole vielä tässä vaiheessa tavannut.

Luutnantti Worf on kuvassa vielä oudommin, sillä numero sijoittuu tiukasti Deep Space 9:n toiselle kaudelle, mutta Next Generationin siirtolaismies liittyi Siskon tiimiin vasta neljännellä kaudella.

Pahin jatkuvuusvirhe lienee kuitenkin se, että Siskolla on jo hallussaan oma aluksensa, ISS Defiant, ja hän käyttää sitä Intendentti Kiran puolesta.

Defiant, kuten Worfkin, ilmestyy vasta Deep Space 9:n neljännellä kaudella. Lisäksi neljännellä kaudella on kokonainen jakso, ”Shattered Mirror”, jossa hahmo Smiley nähdään varastamassa Defiantin suunnitelmia Prime-universumista rakentaakseen kopion peiliuniversumiin.

Sanottakoon, että koska kertakuvaus tapahtuu kaksi kautta ennen tätä vakoilua, ISS Defiant ei ole mitenkään voinut olla olemassa numeron tapahtumien aikaan.

Star Trek: Mirror Wars – Sisko on kaksikymmentäkahden sivun mittaiseksi one-shotiksi niin täynnä virheitä, että on suorastaan noloa, että IDW Comics katsoi aiheelliseksi paitsi julkaista sen, myös veloittaa siitä faneilta rahaa.

Mikä pahinta, se osoittaa, miten alhaiset ovat kustantajan – ja erityisesti Antosin – laatuvaatimukset heidän tuottamilleen kirjoille.

Antosin ura on ollut kiistanalainen siitä lähtien, kun hän toimi Marvel Comicsin Star Wars -linjan apulaistoimittajana ja joutui osalliseksi pahamaineiseen ”Milkshake Incident” -tapahtumaan, jossa hän syytti faneja häirinnästä ja myrkyllisestä käytöksestä naispuolisia sarjakuvantekijöitä kohtaan pelkästään heidän sukupuolensa perusteella.

Kun Antos ei menestynyt Marvelin toimitustyössä, hän jätti sarjakuva-alan ja lähti muihin tehtäviin, mutta palasi pian sen jälkeen ja otti vastaan toimittajan paikan vaikeuksissa olevasta Valiant Comicsista.

Ensimmäisenä toimenaan Valiantilla Antos otti mukaan kirjailija Dennis ”Hopeless” Hallumin ja taiteilija Emilio Laison käynnistämään uudelleen kustantajan menestyksekkään X-O Manowar -sarjan.

Hänen työnsä saivat myöhemmin laajalti kielteisen vastaanoton faneilta, joista monet olivat tyytymättömiä siihen, että hahmon uusi versio jätti täysin huomiotta kaiken sen, mikä oli luotu Robert Vendittin suositussa vuoden 2012 hahmon uudelleenkäynnistyksessä.

Sitten hän otti työn IDW Comicsilta vuoden 2021 puolivälissä, jossa hän jatkoi YouTuben sarjakuvakriitikon Thinking Criticalin kuvauksen mukaan ”epäonnistumista tiensä huipulle”.

Saman vuoden joulukuussa Antos ylennettiin vanhemmaksi päätoimittajaksi, jossa hän työskenteli IDW:n lapsiystävällisen linjan lisensoitujen Star Wars- ja Marvel Action -nimikkeiden parissa, kunnes Marvel Comics itse kutsui nämä lisenssit takaisin.

Sittemmin hän on saanut tehtäväkseen työskennellä Star Trek -sarjan parissa.

Ottaen huomioon hänen historiansa ja nykyisen työpanoksensa fanit ovat sittemmin nurisseet spekuloidessaan, että Antosin palkkaaminen näihin eri yhtiöihin perustui pikemminkin hänen osallistumiseensa identiteettipoliittiseen draamaan kuin hänen taitoihinsa toimittajana.

Viime kuussa Antos nousi uutisiin päätettyään ”subtwiitata” entisen kollegansa, taiteilija Irene Strychalskin päätöksen liittyä ComicsGateen.

Vaikka Antos ei nimenomaisesti maininnut Strychalskia, taiteilija vahvisti myöhemmin, että IDW:n päätoimittaja oli todellakin hänen vihansa kohteena.

Loppujen lopuksi näyttää siltä, että Antos käyttää hieman liikaa aikaa sen murehtimiseen, kenen kanssa kaikki alalla puhuvat, eikä tarpeeksi oppimalla perustaustatietoja toimittamistaan kirjoista.

Mitä mieltä olet näistä räikeistä virheistä IDW:n Star Trek: The Mirror War – Sisko -kirjassa? Kommentoi alle ja kerro meille!