SarjisHemmon SarjaKuvaKauppa Yleinen ’Watchmenin’ luoja Alan Moore sanoo, että aikuiset, jotka nauttivat supersankarimediasta, ovat mukana ”eräänlaisessa infantilisaatiossa, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.

’Watchmenin’ luoja Alan Moore sanoo, että aikuiset, jotka nauttivat supersankarimediasta, ovat mukana ”eräänlaisessa infantilisaatiossa, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.


’Watchmenin’ luoja Alan Moore sanoo, että aikuiset, jotka nauttivat supersankarimediasta, ovat mukana ”eräänlaisessa infantilisaatiossa, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.

Sarjakuvakirjailija Alan Moore on viimeisimmällä matkallaan itse asettamastaan puoliksi maanpaosta kritisoidakseen alan nykytilaa. Hän on ilmaissut huolensa siitä, että aikuiset nauttivat aktiivisesti sarjakuvamediasta, sillä hän uskoo heidän osallistuvan ”eräänlaiseen infantilisaatioon, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.

”Blighted Culture”

Legendaarinen Watchmen- ja Batman: The Killing Joke -kirjoittaja vahvisti uudelleen halveksuntansa sarjakuva-alan nykyistä suuntaa kohtaan The Guardian -lehdelle hiljattain antamassaan haastattelussa, jolla hän mainosti ensimmäisen novellikokoelmansa Illuminationsin tulevaa julkaisua.

Puhuessaan yhdestä siihen sisältyvästä tarinasta, What We Can Know About Thundermanista, Moore kuvaili sitä ”hyvästä eroon” alalle ennen kuin kääntyi vakuuttamaan The Guardianin Sam Leithille: ”Olen ehdottomasti lopettanut sarjakuvien kanssa”.
”En ole kirjoittanut sarjakuvia viiteen vuoteen”, hän lisäsi. ”Tulen aina rakastamaan ja ihailemaan sarjakuvamediaa, mutta sarjakuvateollisuudesta ja kaikesta siihen liittyvästä tuli sietämätöntä.”

Mooren Batman: The Killing Joke on ”kurjuuspornoa”.

Tähän liittyen Moore selitti, että hän piti erityisen ongelmallisena sitä, miten koko median demografia oli siirtynyt nuorista pojista aikuisiin aikuisiin, sillä hänen mielestään oli outoa, että ”sadattuhannet aikuiset [jonottavat] katsomaan hahmoja ja tilanteita, jotka oli luotu viihdyttämään 12-vuotiaita poikalapsia – ja ne olivat aina [painotus Mooren] poikalapsia – 50 vuotta sitten”.
”En oikeastaan ajatellut, että supersankarit olisivat aikuisten ruokaa”, From Hellin luoja jatkoi. ”Luulen, että tämä oli väärinkäsitys, joka syntyi siitä, mitä tapahtui 1980-luvulla – johon minun on nostettava käteni ylös huomattavasta osuudesta, vaikkei se ollutkaan tarkoituksellista – kun Watchmenin kaltaiset jutut ilmestyivät ensimmäisen kerran.”

”Oli hirveän paljon otsikoita, joissa luki ’Sarjakuvat ovat kasvaneet aikuisiksi'”, hän muisteli. ”Minulla on tapana ajatella, että sarjakuvat eivät olleet kasvaneet aikuiseksi. Oli muutamia nimikkeitä, jotka olivat aikuisempia kuin mihin ihmiset olivat tottuneet. Mutta suurin osa sarjakuvanimikkeistä oli aika lailla samanlaisia kuin ennenkin.”

”Sarjakuvat eivät kasvaneet aikuisiksi”, Moore totesi. ”Mielestäni kyse oli enemmänkin siitä, että sarjakuvat kohtasivat yleisön emotionaalisen iän, joka oli tulossa toiseen suuntaan.”

Kuningas ”Watchmen”-sarjan spin-off-sarjaan ”Rorschach”.

Tämä nykykulttuurin kannibalisointi supersankaritarinoilla oli Mooresta erityisen huolestuttavaa, sillä hän uskoi, että tämä laajalle levinnyt fanaattisuus lapsille tarkoitettuja hahmoja ja tarinoita kohtaan toimi täydellisenä pohjustuksena yleisen fasismin hyväksymiselle.

”Sanoin noin vuonna 2011, että mielestäni sillä oli vakavia ja huolestuttavia vaikutuksia tulevaisuuteen, jos miljoonat aikuiset jonottivat katsomaan Batman-elokuvia”, Moore totesi. ”Koska tällainen infantilisaatio – pyrkimys yksinkertaisempiin aikoihin ja yksinkertaisempaan todellisuuteen – voi hyvin usein olla fasismin esiaste.”

Tämän väitteen tueksi Moore totesi, että ”kun me itse otimme politiikassamme hieman oudon kiertotien”, kun Donald Trump valittiin Yhdysvaltain presidentiksi vuonna 2016, suurin osa suurista elokuvista oli tuolloin supersankareihin perustuvia elokuvia, kuten Batman v. Superman: Dawn of Justice, Deadpool ja Captain America: Civil War.

Sarjakuva-aiheisten ajatustensa lopuksi Leith kysyi Moorelta, mitä mieltä hän oli V for Vendetta -elokuvan päähenkilön käyttämästä Guy Fawkes -naamiosta, johon parrakas kirjailija vastasi: ”En tietenkään voi kannattaa kaikkea, mitä ihmiset, jotka ottavat tuon naamion ikoniksi, saattavat tehdä tulevaisuudessa. Mutta olen rohkaistunut nähdessäni, että protestiliikkeet ovat ottaneet sen käyttöön niin laajalti eri puolilla maailmaa.”

”Koska me tarvitsemme nyt protestiliikkeitä”, hän totesi lopuksi. ”Luultavasti enemmän kuin koskaan aiemmin.”

Source link