SarjisHemmon SarjaKuvaKauppa Yleinen Watchmenin luoja Alan Mooren mukaan aikuiset, jotka nauttivat supersankarimediasta, syyllistyvät ”eräänlaiseen infantilisaatioon, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.

Watchmenin luoja Alan Mooren mukaan aikuiset, jotka nauttivat supersankarimediasta, syyllistyvät ”eräänlaiseen infantilisaatioon, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.


Watchmenin luoja Alan Mooren mukaan aikuiset, jotka nauttivat supersankarimediasta, syyllistyvät ”eräänlaiseen infantilisaatioon, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.

Alan Moore, ikoninen sarjakuvakirjailija, on tehnyt viimeisimmän matkansa ulos itse itsensä määräämästä puoliksi maanpaosta kritisoidakseen alan nykytilaa ja ilmaissut huolensa siitä, että aikuiset nauttivat aktiivisesti sarjakuvamediasta, sillä hän uskoo, että he osallistuvat ”eräänlaiseen infantilisaatioon, joka voi hyvin usein olla fasismin esiaste”.

The Guardian -lehden haastattelussa, jossa hän mainosti ensimmäisen novellikokoelmansa Illuminationsin tulevaa julkaisua, legendaarinen Watchmen- ja Batman: The Killing Joke -kirjoittaja vahvisti halveksuntansa sarjakuvateollisuuden nykyistä suuntaa kohtaan.

Moore kuvaili yhtä siihen sisältyvistä tarinoista, What We Can Know About Thundermania, alan ”hyvästä eroon” ennen kuin hän vakuutti The Guardianin Sam Leithille: ”Olen ehdottomasti lopettanut sarjakuvien kanssa”.

”En ole kirjoittanut yhtään noin viiteen vuoteen”, hän lisäsi. ”Tulen aina rakastamaan ja ihailemaan sarjakuvamediaa, mutta sarjakuvateollisuudesta ja kaikesta siihen liittyvästä on tullut sietämätöntä.”

Tätä varten Moore ilmaisi tyytymättömyytensä siihen, miten median väestöryhmä oli siirtynyt nuorista pojista aikuisiin, ja totesi, että ”sadattuhannet aikuiset [ovat] jonossa katsomassa hahmoja ja tilanteita, jotka oli luotu viihdyttämään 12-vuotiaita poikia – ja ne olivat aina [painottaa Moore] poikia – 50 vuotta sitten”.

”En ajatellut, että supersankarit olisivat aikuisten juttuja”, From Hellin luoja jatkoi. ”Uskon, että tämä oli väärinkäsitys, joka syntyi 1980-luvulla, jolloin Watchmenin kaltaiset jutut ilmestyivät ensimmäisen kerran, ja siitä minun on otettava osa syyllisyydestäni, vaikkei se ollutkaan tarkoituksellista.”

”Oli paljon otsikoita, joissa luki ’Sarjakuvat ovat kasvaneet aikuisiksi'”, hän muisteli. ”Olen taipuvainen uskomaan, että ei, sarjakuvat eivät olleet kypsyneet. Oli muutamia nimikkeitä, jotka olivat hieman kypsempiä kuin mihin useimmat ihmiset olivat tottuneet. Suurin osa sarjakuvanimikkeistä pysyi kuitenkin lähes ennallaan.”

”Se ei ollut sarjakuvien kasvattamista”, Moore sanoi. ”Minusta se oli enemmänkin sarjakuvien kohtaamista yleisön emotionaalisen iän tullessa vastaan toiseen suuntaan.”

Moore oli erityisen huolissaan nykykulttuurin kannibalisoinnista supersankaritarinoiden kautta, sillä hän uskoi, että lapsille suunnattujen hahmojen ja tarinoiden laajalle levinnyt fanaattisuus toimi täydellisenä pohjustuksena yleisen fasismin hyväksymiselle.

”Sanoin noin vuonna 2011, että mielestäni sillä on vakavia ja huolestuttavia vaikutuksia tulevaisuuteen, jos miljoonat aikuiset jonottavat katsomaan Batman-elokuvia”, Moore selitti. ”Koska tällainen lapsenomaisuus – halu yksinkertaisempiin aikoihin ja yksinkertaisempaan todellisuuteen – on usein fasismin esiaste.”

Moore perusteli tätä näkemystä huomauttamalla, että ”kun me itse otimme politiikassamme hieman oudon kiertotien”, kun Donald Trump valittiin Yhdysvaltain presidentiksi vuonna 2016, suurin osa tuon ajan suurista elokuvista oli supersankariteemaisia, kuten Batman v. Superman: Dawn of Justice, Deadpool ja Captain America: Civil War.

Sarjakuvia koskevien ajatustensa päätteeksi Leith kysyi Moorelta, mitä mieltä hän oli Guy Fawkes -naamiosta, jota nimihenkilö käytti V for Vendetta -elokuvassa, johon parrakas kirjailija vastasi: ”En tietenkään voi kannattaa kaikkea, mitä ihmiset, jotka pitävät tuota naamiota ikonina, saattavat tehdä tulevaisuudessa.” Mutta minua rohkaisee nähdä, miten laajalti protestiliikkeet ympäri maailmaa ovat ottaneet sen käyttöön.””

”Koska me tarvitsemme nyt kipeästi protestiliikkeitä”, hän totesi lopuksi. ”Todennäköisesti enemmän kuin olemme koskaan tarvinneet.”

Alan Mooren Illuminations on saatavilla 11. lokakuuta.