SarjisHemmon SarjaKuvaKauppa Yleinen YouTuben Ascension Presents -ohjelman isä Mike Schmitz selittää, miksi Jumala sallii kärsimyksen käyttämällä DC:n epäoikeudenmukaisuutta analogiana.

YouTuben Ascension Presents -ohjelman isä Mike Schmitz selittää, miksi Jumala sallii kärsimyksen käyttämällä DC:n epäoikeudenmukaisuutta analogiana.


YouTuben Ascension Presents -ohjelman isä Mike Schmitz selittää, miksi Jumala sallii kärsimyksen käyttämällä DC:n epäoikeudenmukaisuutta analogiana.

Katolinen pappi ja suositun apologeettisen YouTube-kanavan Ascension Presents kasvot, isä Mike Schmitz, käytti DC Comicsin videopelisarjan, kuvallisen romaanin ja animaatioelokuvan Injustice lähtökohtia selittääkseen kärsimyksen ongelmaa.

Miksi Jumala sallii pahojen asioiden tapahtuvan? Fr. Mike, kuten häntä joskus kutsutaan, päätti tarkastella tätä kysymystä ”sarjakuvien linssin läpi”.

Pelin, elokuvan ja sarjakuvan juonessa Teräsmies lähtee rosvoksi ja ryhtyy diktaattoriksi pysäyttääkseen rikollisuuden ja pahuuden sen jälkeen, kun Jokerin juoni ja kuolema tappavat Loisin, Clarkin syntymättömän lapsen ja puolet Metropolisista.

Käsiteltyään lyhyesti tätä tarinaa Fr. Mike sanoo, että Teräsmiehestä tulee paha, kuten Batman väittää, kun hän ottaa pois valinnanvapauden – vaikka hän korjaa vapauden valita vääryydet.

”Jos Jumala olisi tässä tapauksessa Teräsmiehen kaltainen”, Fr. Schmitz sanoi, ja puhdistaisi kaiken pahan, kärsimyksen ja kuoleman olemassaolosta, ”hänen täytyisi myös ottaa pois kaikki vapautemme” – eli hän lakkaa olemasta armollinen tai kaikesta hyvä.

Jumala loi maailman ”ja se oli hyvä”, kuten Raamattu sanoo 1. Mooseksen kirjassa, mutta ihmiskunta rikkoi sen syntiinlankeemuksessa syömällä kielletyn hedelmän tiedon puusta.

Kuten vanhempi, joka ei korjaa tiettyjä asioita talossaan, kun lapset asuvat yhä siellä ja rikkovat asioita toistuvasti, Jumala, Taivaan Isä, ei käännä kelloa taaksepäin tai laita meitä takaisin Eedeniin, selitti Fr. Schmitz.

Sen sijaan Hän kunnioittaa valintaamme ja jättää maailman rikki, ”jotta me voimme olla vapaita”. Vapauteen liittyy kyky valita paha, mutta siihen liittyy myös kyky ”olla suuri” valitsemalla Jumalan tie tai tekemällä hyvää.

”Se ei tarkoita, että Jumala ei välitä” tai ”että Jumala olisi etäinen”, Fr. Schmitz jatkoi. ”Itse asiassa se on juuri päinvastoin.” Kristinusko on aina pyrkinyt rakentamaan kärsimyksen ongelmaa ja osoittamaan, että Jumala haluaa olla lähellä meitä.

Evankeliumi on kertomus siitä, kuinka Hän lähetti ainoan Poikansa tulemaan ihmiseksi ja kokemaan ihmisenä olemisen ankarat kärsimykset, joita ei hyväksytty, lukuun ottamatta pientä joukkoa seuraajia, kuolemaan asti. ”Hän koki kaiken, mikä meitä hukuttaa”, siihen asti, että hän kuoli alttiina ristillä.

”Kaikki, mitä hän voi antaa, on hänen henkensä”, sanoo Fr. Schmitz. ”Kaikki, mitä hän voi antaa, on anteeksianto.” Kaukana siitä, että hän olisi ”välinpitämätön” tai etäinen, Jeesus – ihmiseksi tullut Jumala – astuu kärsimyksiimme kärsimyksen kautta ja lunastaa maailman.

Jopa Kristukseen kastettu kirkko maan päällä kärsii edelleen, mutta se tekee sen Hänen vuokseen, ja kärsimys voidaan tarjota Hänelle, jos uskova vain sanoo Herralle ”käytä tätä”, Fr. Mike sanoi.

”Mitään Jumalalle annettua ei koskaan hukkaan heitetä… joten älä tuhlaa sitä”, mitä ikinä käytkin läpi, hän lisäsi, vaikka Hän ei vie vapauttasi.

Isä Mike Schmitz tunnustautuu nörtiksi ja viittaa usein sarjakuviin ja Star Trekiin videoillaan ja sunnuntaimessuilla pitämissään saarnoissa, jotka on arkistoitu Ascension Presents -kanavalle.

Tämä juontaa juurensa jo ennen hänen kutsumustaan. Ennen pappisvirkaan ryhtymistään isä Schmitz kokeili 90-luvulla näyttelemistä ja haki Dick Graysonin rooliin Batman Forever -elokuvassa, mutta rooli meni Chris O’Donnellille.